|
Výpočet únavové životnosti klikových hřídelí
Wolf, David ; Kučera, Pavel (oponent) ; Vopařil, Jan (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na klikovou hřídel jakožto jednu z nejdůležitějších dynamicky namáhaných částí spalovacích motorů. Na začátku v širším kontextu popisuje, jakým způsobem je kliková hřídel spalovacích motorů namáhána. Dále se pak zabývá jednotlivými částmi klikové hřídele, které ovlivňují její návrh z hlediska únavové životnosti. A v poslední části jsou popsány způsoby, jakými lze eliminovat poškození způsobené cyklickým zatěžováním a moderní metody predikce únavové životnosti klikových hřídelí.
|
|
Vliv zakončení výztužné lopatky u Francisovy turbíny na tvorbu Karmánových vírů
Novotný, Vojtěch ; Skoták, Aleš (oponent) ; Rudolf, Pavel (vedoucí práce)
Za špatně obtékanými tělesy vzniká v určitém rozsahu rychlostí pravidelné odtrhávání vírů známé jako von Kármánova vírová stezka. Tento fenomén může mít nepříznivý vliv na obtékanou konstrukci, neboť způsobuje periodickou změnu tlakového pole a silově tak na konstrukci působí. Je-li frekvence odtrhávání vírů blízká vlastní frekvenci obtékané konstrukce, může dojít k samobuzenému kmitání a v extrémním případě až k únavovému lomu. V případě vodních turbín je tento jev častý u výztužných lopatek. Tvarem odtokové hrany lopatky lze ovlivnit jak frekvenci odtrhávání vírů, tak amplitudu vztlakové síly působící na lopatku. Cílem této diplomové práce je pomocí CFD výpočtu najít optimální tvar odtokové hrany výztužné lopatky pro konkrétní Francisovu turbínu.
|
|
Vliv plasticky indukovaného zavírání únavové trhliny na její šíření
Šebík, Marek ; Vojtek, Tomáš (oponent) ; Hutař, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá vlivem plasticky indukovaného zavírání únavové trhliny na její šíření. Díky modelování s využitím metody konečných prvků vyhodnocuje vliv tohoto jevu na šíření trhliny u série konfigurací únavových MT vzorků. Modelování je provedeno jak 2D, tak 3D. Porovnání vypočtených výsledků s experimenty přináší objasnění vlivu tohoto jevu u provedených experimentálních měření. Trojrozměrné modelování vyhodnocuje především průběh vlivu plasticky indukovaného zavírání trhliny po tloušťce tělesa, čímž vysvětluje zakřivování čela únavové trhliny a současně dává základ pro zahrnutí jevu zavírání trhliny při predikci šíření únavové trhliny v trojrozměrném prostoru.
|
|
Vliv plasticky indukovaného zavírání únavové trhliny na její šíření
Šebík, Marek ; Vojtek, Tomáš (oponent) ; Hutař, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá vlivem plasticky indukovaného zavírání únavové trhliny na její šíření. Díky modelování s využitím metody konečných prvků vyhodnocuje vliv tohoto jevu na šíření trhliny u série konfigurací únavových MT vzorků. Modelování je provedeno jak 2D, tak 3D. Porovnání vypočtených výsledků s experimenty přináší objasnění vlivu tohoto jevu u provedených experimentálních měření. Trojrozměrné modelování vyhodnocuje především průběh vlivu plasticky indukovaného zavírání trhliny po tloušťce tělesa, čímž vysvětluje zakřivování čela únavové trhliny a současně dává základ pro zahrnutí jevu zavírání trhliny při predikci šíření únavové trhliny v trojrozměrném prostoru.
|
|
Influence of Extension of Load Spectrum on Estimation of Residual\nFatigue Lifetime of Railway Axle
Pokorný, Pavel ; Hutař, Pavel ; Náhlík, Luboš
Railway axles are subjected to cyclic amplitude loading which can lead to fatigue failure.\nFor safe operation of railway axles a damage tolerance approach taking into account a possible\ndefect in railway axle is often required. Because of different operation regimes of trains (fast/slow\nride, ride on straight track, on curved track, over switches etc.) the load amplitude of axle is not\nconstant. The variability of load is defined by a load spectrum, which is determined experimentally\nby measuring of load in service conditions. Even though the load spectrum is measured on several\nhundreds or thousands of operation kilometres, the railway axles are in operation much longer time\n(often tens of years). Therefore, some load amplitudes higher than ones measured in the test can\noccur during a long-term axle service. The contribution presented deals with the effect of extension\nof load spectrum by rare high load amplitudes, which can occur during long-term operation, on\nresidual fatigue lifetime of railway axles.
|
| |
|
Vliv zakončení výztužné lopatky u Francisovy turbíny na tvorbu Karmánových vírů
Novotný, Vojtěch ; Skoták, Aleš (oponent) ; Rudolf, Pavel (vedoucí práce)
Za špatně obtékanými tělesy vzniká v určitém rozsahu rychlostí pravidelné odtrhávání vírů známé jako von Kármánova vírová stezka. Tento fenomén může mít nepříznivý vliv na obtékanou konstrukci, neboť způsobuje periodickou změnu tlakového pole a silově tak na konstrukci působí. Je-li frekvence odtrhávání vírů blízká vlastní frekvenci obtékané konstrukce, může dojít k samobuzenému kmitání a v extrémním případě až k únavovému lomu. V případě vodních turbín je tento jev častý u výztužných lopatek. Tvarem odtokové hrany lopatky lze ovlivnit jak frekvenci odtrhávání vírů, tak amplitudu vztlakové síly působící na lopatku. Cílem této diplomové práce je pomocí CFD výpočtu najít optimální tvar odtokové hrany výztužné lopatky pro konkrétní Francisovu turbínu.
|
|
Výpočet únavové životnosti klikových hřídelí
Wolf, David ; Kučera, Pavel (oponent) ; Vopařil, Jan (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na klikovou hřídel jakožto jednu z nejdůležitějších dynamicky namáhaných částí spalovacích motorů. Na začátku v širším kontextu popisuje, jakým způsobem je kliková hřídel spalovacích motorů namáhána. Dále se pak zabývá jednotlivými částmi klikové hřídele, které ovlivňují její návrh z hlediska únavové životnosti. A v poslední části jsou popsány způsoby, jakými lze eliminovat poškození způsobené cyklickým zatěžováním a moderní metody predikce únavové životnosti klikových hřídelí.
|
|
THE EFFECT OF THRESHOLD VALUE ON THE RESIDUAL FATIGUE LIFETIME OF RAILWAY AXLES
Pokorný, Pavel ; Náhlík, Luboš ; Hutař, Pavel
The fatigue failure of railway axles could have unaccepted consequences. Because of safe operation, it is important to determine the residual fatigue lifetime. The railway axle could contain some cracks either from manufacturing process or from previous service operation. Present defectoscopy can reliably detect only relatively long cracks (longer than 2 mm), see [1]. In other words, there is a risk that the existing crack is not detected by defectoscopy. For conservative establishment of the residual fatigue lifetime the crack, which could be not detected by defectoscopy, must be considered. This paper deals with an effect of the threshold value of fatigue crack propagation on the residual fatigue lifetime of railway axles. Two very commonly used materials for railway axles EA1N and EA4T steels are considered. The results of this paper could be used for safer operation of railway axles.
|
| |